Nationaal Gezondheidsplan - terug naar startpagina Nationaal Gezondheidsplan voor consumenten
Deelnemers
Thee drinken gunstig voor behoud mentale functie
Nationaal Gezondheidsplan - Het rendement van vitale werknemersNationaal Gezondheidsplan - Het rendement van vitale werknemers

Regelmatig thee drinken verlaagt het risico van cognitieve* achteruitgang bij ouderen. Dit bleek uit een studie uitgevoerd in Singapore met personen van 55 jaar en ouder. De studie betrof 2501 deelnemers. Van ieder van hen werd de theeconsumptie nagegaan. Daarnaast deden zij een test die informatie gaf over de cognitieve functie, zoals geheugen en concentratievermogen. Vervolgens werd bij 1438 van de deelnemers die bij aanvang cognitief gezond waren bevonden, dezelfde test na 1 en 2 jaar nog eens herhaald. Het bleek dat, naarmate de personen meer thee dronken, ze significant minder vaak cognitief beperkt waren. Degenen met een hoge thee-inname lieten, vergeleken met degenen die niet of nauwelijks thee dronken, 63% minder vaak een cognitieve beperking zien. Daarnaast betekende veel thee drinken 43% minder cognitieve achteruitgang over de onderzoeksperiode van 2 jaar. De gevonden effecten waren het meest uitgesproken voor de consumptie van zwarte thee en oolong-thee. Oolong-thee is een traditionele Chinese theesoort en zit qua smaak en uiterlijk tussen groene en zwarte thee in.

American Journal if Clinical Nutrition 2008

 

Open in Acrobat reader en print het onderdeel

Zoeken
Gezondheidsnieuws