De genezende werking van leefstijl


Wetenschappers gaan ervan uit dat slechts 5 tot 10 procent van kanker een gevolg is van een genetische afwijking en 90 tot 95 procent van de kanker een gevolg is van omgeving en leefstijl. Van de sterfte aan kanker is 25-30 procent een gevolg van roken, 30-35 procent een gevolg van slechte voeding, 15-20 procent een gevolg van infecties en verder zijn straling, stress, gebrek aan beweging en milieuvervuiling oorzaak. Ook uit de grootst opgezette studie ooit naar de invloed van leefstijl op kanker, de EPIC studie, blijkt dat kanker voor een belangrijk deel een leefstijl bepaalde ziekte is. Dat was eigenlijk al lang bekend. Bij de gezond levende oude volken komt kanker nauwelijks voor tot ze emigreren en hun traditionele leefstijl laten vallen. Kanker kun je dus grotendeels voorkomen. De EPIC studie omvatte 500.000 mensen uit tien Europese landen die van 1996 tot 2007 gevolgd werden.
Hier een deel van de conclusies van de EPIC studie:
Vezelrijke voeding verlaagt het risico op dikke darmkanker, maagkanker en kanker van de slokdarm, maar niet van baarmoederkanker
Beperken van rood of voorbewerkt vlees verlaagd de kans op dikke darmkanker en maag kanker
Het eten van veel vis vermindert de kans op darmkanker
Beperken van overgewicht verlaagd de kans op borstkanker na de menopause en verder op baarmoederkanker, nierkanker, dikke darmkanker, alvleesklierkanker en slokdarmkanker.
Beperken van verzadigd vet verlaagd de kans op borst en prostaatkanker
Vrouwen die relatief weinig vet eten hebben een lager risico op borstkanker
Mensen die de appelvorm weten te voorkomen hebben en lager risico op dikke darm- en alvleesklierkanker
Fysiek actief leven verlaagt de kans op borst en dikke darm kanker en mogelijk baarmoederkanker
Gebruik van veel groente en fruit verlaagt de kans op kanker.
Voeding met veel lycopeen verlaagt de kans op gevorderde prostaatkanker
Royaal zuivel en calciumrijke voeding verlaagt de kans op dikke darmkanker maar verhoogt de kans op prostaatkanker.
Mensen die niet roken hebben minder kans op maagkanker, longkanker, Hodgkin lymphoom en baarmoederkanker.
Beperken van alcohol verlaagd de kans op borstkanker en dikke darmkanker
Bron: European Prospective Investigation Into Cancer and Nutrition (EPIC). www.epicnl.eu
