Nationaal Gezondheidsplan - terug naar startpagina Nationaal Gezondheidsplan voor consumenten
Deelnemers
'Jongens vatbaarder voor snoepreclame'
Nationaal Gezondheidsplan - Het rendement van vitale werknemersNationaal Gezondheidsplan - Het rendement van vitale werknemers

Jongens zijn makkelijker te beïnvloeden door snoep- en snackreclames dan meisjes. Ook blijken moeders veel invloed op het eetgedrag van hun kinderen te hebben.

Dat blijkt uit onderzoek van klinisch psycholoog Doeschka Anschutz van de Radboud Universiteit Nijmegen. Anschutz onderzocht of jonge kinderen (8 tot 12 jaar) tijdens het zien van voedselreclames meer gingen snacken. Ook onderzocht ze welke factoren het meeste invloed hebben op hun eetpatroon en lichaamsbeeld.

Jongens impulsiever

Volgens Anschutz snoepen jongens sneller bij het zien van snackreclames, omdat ze impulsiever zijn dan meisjes en minder zelfcontrole hebben. ‘Meisjes zijn vaak op heel jonge leeftijd al met lijnen bezig en weten dat het niet goed is om snacks te eten als je niet dik wilt worden’, stelt ze. ‘Reclames zijn vaak gericht op jongens, door het gebruik van mannelijke acteurs en een mannenstem als voice over.’

Tekenfilmfiguren

Jonge kinderen tussen 6 en 8 jaar worden al beïnvloed. Anschutz liet meisjes kijken naar een tekenfilm waarin de hoofdpersoon een onrealistisch slank figuur heeft. Meisjes die gevoelig waren voor het slankheidsideaal, omdat hun moeder daar bijvoorbeeld de nadruk op legt, voelden zich na het zien van de tekenfilm beter. Volgens Anschutz is dat niet goed: 'Deze meisjes maken zich een ideaalbeeld eigen dat niet realistisch is. Dat kan op lange termijn slecht uitpakken. Ze vormen dus een risicogroep. Opvoeders en scholen moeten kinderen bewust maken van het onrealistische van dat ideaalbeeld.’

Rol van moeders

Uit het onderzoek bleek tevens dat moeders een zeer grote rol hebben in het lichaamsbeeld en eetpatroon van hun kinderen. Kinderen met een moeder die hen actief aanmoedigt op hun gewicht te letten, hebben een negatiever zelfbeeld. Ook aten deze kinderen juist meer als zij reclames voor voedingsmiddelen zagen. Dat gebeurde vooral bij lichtproducten.

Kinderen die niet aangemoedigd werden om minder te eten, aten juist minder na het zien van de reclames.

Bron; www.voedingnu.nl

Open in Acrobat reader en print het onderdeel

Zoeken
Gezondheidsnieuws